Minggu, 10 April 2011

PUISI BANJAR GENRE BARU BERJENIS ELIGI

Oleh Tajuddin Noor Ganie, M.Pd
Dosen Mata Kuliah Sastra Banjar
PBSID STKIP PGRI Banjarmasin

ETIMOLOGI DAN DEFINISI
Menurut Zaidan dkk (1994:67), eligi adalah sajak atau lagu yang mengungkapkan rasa duka atau keluh kesah karena sedih, rindu, atau murung. Subjeknya bermacam-macam, antara lain kematian, perang, dan cinta. Eligi juga ditulis pada batu nisan sebagai puisi kenangan.
Sejak abad ke 16 istilah eligi mengalami penyempitan makna, yakni hanya merujuk kepada puisi duka untuk seseorang atau ratapan untuk peristiwa-peristiwa tragis. Istilah lain sajak ratap.
Eligi menurut Rani (1996:83 dan 280) adalah sajak duka nestapa. Puisi yang mengandung ratapan atau ungkapan duka cita. Isi sajak ini selalu mengungkapkan sesuatu yang bersifat mendayu-dayu, mengharu biru, dan menyayat hati.
Menurut Hasanuddin WS dkk (2007:245), istilah eligi berasal dari bahasa Inggeris elegy dan bahasa Perancis elegie. Elegi pada awalnya adalah sajak pada zaman klasik di Yunani dan Latin. Biasanya isinya adalah keluhan dan ratapan yang ditujukan kepada seorang kekasih.
Dalam sastra Eropa Barat pada umumnya kata elegi dipergunakan bagi setiap syair lirik yang merenungkan mengenai aspek-aspek tragis dalam hidup manusia, bertepatan dengan meninggalnya seorang kekasih atau peristiwa menyedihkan.
Saat ini istilah elegi digunakan untuk sajak atau lagu yang mengungkapkan rasa duka atau keluh kesah karena sedih, rindu, atau murung, terutama karena kematian seseorang.
Berdasarkan paparan di atas, Ganie (2009) berpendapat bahwa puisi berjenis eligi adalah puisi yang berisi ungkapan duka cita.
Sehubungan dengan itu maka diksi yang dipilih penyair untuk membuat puisi berjenis eligi adalah kosa kata yang bernuansa duka cita, kelabu, kelam, kelu, muram durja, nelangsa, nestapa, pilu, dan sedih.





PUISI BANJAR GENRE BARU BERJENIS ELIGI
Hingga sekarang ini penulis belum berhasil menemukan istilah dalam bahasa Banjar yang digunakan untuk menyebutkan puisi Banjar genre baru berjenis eligi. Sehubungan dengan itu, istilah eligi langsung saja diadopsi sebagai nama untuk puisi Banjar genre baru yang bentuk fisik dan bentuk batinnya identik dengan puisi berjenis eligi dalam khasanah puisi Indonesia genre baru.

BULIK KA KAMPUNG

Umai!
hinip banua nang kaya dahulu jua
sangang walas rajab nang sudah liwat
puhun binuang nang sapangragap jadi baganal
di bawahnya kami manapak lugu tampurung
si Utam kawalku baadu sudah kadada lagi
ujar habar manabang kayu di hulu Baritu
mati kana wisa awak kaya janar

Batang di munti banyunyajaranih
darasnya gamat malarutakan buah lua
baramian kami mandi kumarau landang
awak tilanjang maalur banyalam
ada buah karatau makanan karuang
kami makani banyanyi-nyanyi

Umai!
kampung wadah kalahiran
japuk tawing rumah kami
kuik burung halang di jangking kayu mati
karing hadayang nyiur ditampur angin
suit burung binti kada bakawan
kakawanan bahari sudah tulakan
hatiku puang manjanaki bakas
(Seman, 1976:30)










SALAMBAR DAUN GUGUR

Salambar daun layu gugur
talapas tumat di rapun
malayang sampai ka tangah danau
lalu tinggalam tunggal dikitan

Salambar daun kuning gugur
sampai jua di padang karangan
dabu tarabang di ari panas
lalu tagulung ditampur ribut

Salambar daun karing gugur
sampai jua ka tangah sungai
lalu larut dibawa daras
lacit ka hilir kada manantu

Amun awak badanku kaina gugur
rinyut jantung nang paampihan
kada arti sahibar limbukut
malimkan kasih tiupan rahmat-Nya
(Seman, 1976:33)

TURAI HUNJURAN MARATUS

Musim kada suah lagi manampaiaakan matahari
di ampran gunung wan padang
mahidupi banua lawan hunjuran maratus
kambang-kambang lalihi gusang, banih kada balacuk
burung-burung kada basarang
lalaya manjadi batu
kuburan datu nini manjadi batu
tahi-tahi cacing manjadi batu
baratus muntung tatingadah mambatu
manuruni tangga balai rumah adat ampah ka langit
“hui ning diwata hui sangiang baturai guruh baturai hujan”

adalah luruh hujan di amparan gunung wan padang
salain azab dunia?


Jarang talihat urang mahantak kurung-kurung
Manugal tanah pahumaan di gunung-gunung
Lawan caricit burung-burung

Balian kadalah kuasa
Manghijauakan maratus mahijauakan banua
Baratus muntung tatingadah kada kawa dibantu
Lamun kada malaikat Mikail batasbih ka kiblat-Nya
“Istisqa… istisqa.” Hud manyaru hujan
baturai guruh guntur matan langit
hujan luruh

Banjarbaru, 2004
(Husano, 2004:7)

BATASBIH

Sanja sasain parak dalam duriku
Watas nang jauh sarasa dalam katukan
Adakah dahan gasan bapingkut. Sakalian
sinar balilihatan sakujur kita?
Urang sufi talalu parak. Aku ai nang jauh
dandaman nang luruh

Marubuhakan tungul akar-akar dunia
Rasa garigitan, kutampar rupa-Nya antara
Ada lawan kadada

Sungai dalam dirinya mambatin
Di galumbang banyu larut : Laaillaaha illallaah…
Ruak angin di daun-daun mandisir zikir
Umai, hanyutakan aku dalam kayuh-Nya
Batasbih nang di langit nang di bumi
(Husano, 2004:7)

(Puisi terbaik 1 dalam Sayembara Mengarang Puisi Bahasa Banjar se Kalsel tahun 1983 yang diselenggarakan oleh HIMSI Kalsel)

KALAYANGAN SANJA

Kalayangan dunia pagat dhanggus angin
Wayah paniti sanja cagat di atas bumbunan
“Niatakan batin jadi satangkup” ujar jutaan zikir
angin mambubung maarak tasbih mancarunung ka langit

Pahit batimbun bara gin batimbun malikiti sasal kalalaian
Kalayangan dunia mahahar pinggir tapih
Sudah jaranih di hati mahadang mati
Kugintas miang matahari
Bakakumur banyu lawan niat
Mancilangakan sakujur ilat
“Lamun masuk Hu lamun ka luar Allah”
ujar mimbar jutaan khutbah
dabu dibasuh banyu mata kumpai
kalayangan dunia bahalar nur rikit ka langit

Banjarbaru, 1999
(Husano, 2004:7)


BAHAN RUJUKAN
Aminuddin, 1995. Pengantar Apresiasi Karya Sastra. Bandung : Sinar Baru Algensindo
Djojosuroto, Kinayanti. 2005. Puisi : Pendekatan dan Pembelajaran. Bandung : Penerbit Nuansa
Hasanuddin WS, 2007. Ensiklopedi Sastra Indonesia. Bandung : Titian Ilmu. Cetakan II
Husano, Eza Thabry, Hamami Adaby, dan Sarsyad Indradi. 2004. Baturai Sanja. Kumpulan Puisi Basa Banjar Tiga Panyair Kalsel. Banjarbaru : Panarbit Kilang sastra Batu Karaha.
Pradopo, Rachmat Djoko. 1999. Pengkajian Puisi. Yogyakarta : Penerbit Gadjah Mada University Press. Cetakan VI.
Rani, Supratman Abdul. Ikhtisar Sastra Indonesia. Bandung : Pustaka Setia
Seman, Syamsiar. 1976. Tanah Habang. Kumpulan Puisi Basa Banjar 1976. Banjarmasin : Bina Budaya Banjar.
Semi, M. Atar. 1993. Anatomi Sastra. Padang : Penerbit Angkasa. Cetakan III.
Siswanto, Wahyudi. 2008. Pengantar Teori Sastra. Jakarta : Penerbit PT Grasindo.
Zaidan, dkk, Abdul Razak. 1994. Kamus Istilah Sastra. Jakarta : Pustaka Jaya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar