Minggu, 10 April 2011

Catatan untuk Dewan Juri Lomba Cerpen Berbahasa Banjar Pasca Aruh Sastra Kalsel VII 2010 di Tanjung

BANUA YANG PERLU DISANGGAR ULANG
Oleh Tajuddin Noor Ganie

Saya sudah cukup lama berakrabria dengan cerpen Seroja Murni berjudul Karindangan (K) (selesai ditulis tahun 1993). Saya sudah membacanya jauh sebelum cerpen dimaksud dimuat dalam Kompilasi Naskah Cerpen Bahasa Banjar (Taman Budaya Kalsel, 2004:1-6). Tidak hanya itu, saya juga pernah mengkajinya untuk keperluan mengerjakan tugas kuliah di PBSID STKIP Banjarmasin.
Boleh jadi karena itulah maka saya langsung teringat dengan cerpen dimaksud begitu membaca cerpen Nur Hidayah berjudul Kada Bakasudahan (KB) yang dimuat dalam Bunga Rampai Puisi dan Cerita Pendek Bahasa Banjar berjudul Manyanggar Banua (Editor : Abdus Syukur MH, Hajriansyah, dan YS Agus Suseno, 2010:109-114).
Nur Hidayah membuka cerpennya dengan narasi sebagai berikut.
Aku tahu ai amun baampik sabalah tangan tu lacit ka kiamat kada bakal babunyi. Aku tahu ai amun urang nang kuganang siang malam nangitu kada tahu manahu. Aku makaam ciling-ciling maitung cacak, gulang galik bakawan gaguling, ngalih banar mancari guring (Hidayah, 2010:109).
Sementara itu Seroja Murni membuka cerpennya dengan narasi sebagai berikut.
Aku tahu ai amun baampik sabalah tangan tu lacit ka kiamat kada bakal babunyi. Aku tahu ai amun urang nang kuganang siang malam nangitu kada tahu manahu. Mandingkur karuh urang dihiga nang bini. Aku makaam ciling-ciling maitung kasau, gulang galik bakawan gaguling, ngalih banar mancari guring. Samakin rapat aku bapajam, samakin nampak sidin manggaliwayang (Murni, 2004:1).
Selain paragraf di atas saya juga menemukan sejumlah paragraf cerpen K (Murni) lainnya dalam cerpen KB (Hidayah), yakni.

Kutipan 2 teks paragraf cerpen KB (Hidayah).
Ganap talu sanja sudah kada ampih jua. Aku bingung kada sakira, dusa nangapa nang maulah aku pina mambungul kaya ini? Badiri barangkat rasa mangulir, makan guring kada karuan pangrasa, dibawa balingkar di kjaguringan makin mandalami mata luka haja. Dasar liwar sakitnya hati, kada nyanyamanan (Hidayah, 2010:109).
Bandingkan dengan kutipan teks paragraf cerpen K (Murni) di bawah ini.
Aku bingung kada sakira, dusa nangapa nang maulah aku pina mambungul kaya ini? Masih waraskah aku ini atawa sudah gilakah?. Badiri barangkat rasa mangulir, makan guring kada kakaruan pangrasa, dibawa balingkar di kaguringan makin madalami mata luka haja. Dasar liwar sakitnya hati, kada nyanyamanan karindangan saurangan (Murni, 2004:1).

Kutipan 3 teks paragraf cerpen KB (Hidayah)
Dalas tatinggal ngaran, di mana pacah di situ tambikarnya, ujarku dalam hati ka wadah inya. Ditulak inya mantah-mantahkah, aku kada hiran lagi. Kaya apa haja kajadiannya, tatap aku sandang. Nyaman tahu kasudahannnya (Hidayah, 2010:110).
Bandingkan dengan kutipan teks paragraf cerpen K (Murni) di bawah ini.
Amun kaya ini naga-naganya, jangankan jalanan hidup jalan mati kujalani. Dalas tatinggal ngran, dimana pacah disitu tambikarnya. Aku musti bailang ka wadah sidin. Ditulak sidin mantah-mantahkah, barungkup baudar lawan bini sidinkah, aku kada hiran lagi. Kaya apa haja kajadiannya tatap kusandang. Nyaman tahu kasudahannya (Murni, 2004:1)

Kutipan 4 teks paragraf cerpen KB (Hidayah)
Amun kada hilap, ari itu ari Jumahat. Napa yu, bubuhannya pina rami handak ka masigitan. Ada jua nang pina ungut-ungutan di buncu warung. Pina habang mata, pina layu, kada basumangat. Luput pulang, kalu (Hidayah, 2010:109).
Bandingkan dengan kutipan teks paragraf cerpen K (Murni) di bawah ini.
Amunnya kada khilap, ari tu ari Kamis. Napa yu, bubuhannya nang baangan-angan handak sugih mangajut nangitu ungut-ungutan di buncu warung. Ada nang batundukan bapicik kapala, ada nang manarawang langit basangga wihang, ada jua nang tasandar maisap ruku, paguni pina habang mata, pina layu kada basumangat, luput pulang kalu (Murni, 2004:1).

Kutipan teks 5 paragraf cerpen KB (Hidayah)
“Inggih…”Aku masih bingung, sadidikit kada marasa kulir, nang kaya hadangan ditarik hidung tu pang. Padahal amun disuruh kuitan di rumah, kalaliwaran kulirnya aku. Tagal am ngini nang manyuruh calun mintuha, ujarku dalam hati, sambil jihi-jihi saurangan. Aku bakalimpusut ka dapur (Hidayah, 2010:111).
Bandingkan dengan kutipan teks paragraf cerpen K (Murni) di bawah ini.
Aku bingung sadidikit kada marasa kulir, nang kaya hadangan ditarik hidung tupang, aku bakalimpusut mairingi sidin (Murni, 2004:2).


Kutipan 6 teks paragraf cerpen KB (Hidayah)
Umai, umai, kababagusan dapur urang. Kada tapipirit lawan rumah saurang. Kada jua pang amun harat banar, tapi rasa sanang tu pang bagawian. Pakakasnya kada saraba larang, kada saraba ulin, papan biasa haja, tapi bagus, taatur, barasih pulang. Kaya paribasa : jangan baya balingsar, dijilat gin kawa. Cucuk banar lawan nang maharagu, putih barasih lacit ka hati (Hidayah, 2010:111).
Bandingkan dengan kutipan teks paragraf cerpen K (Murni) di bawah ini.
Umai-umai kababagusan dapur urang, kada tapipirit awan di rumah saurang. Kada juapang amun harat banar, tapi rasa sanang bagawian. Pakakasnya kada saraba larang, kada saraba ulin, papan biasa haja, tapi bagus taatur, barasih pulang. Kada kaya paribasa, jangan baya balingsar, dijilat gin kawa. Cucuk banar lawan nang maharagu, putih barasih lacit ka hati (Murni, 2004:1).

Kutipan 7 teks paragraf cerpen KB (Hidayah)
Sudah lawaslah lading ikam tu simpak?” ujarnya batakun babaya kadangaran. Sambil bagariwih tangannya mamusuti kapala lawan bahuku.Kuitihi tanganku. Aku kada mambawa lading. Mambawa plastik banar ai, nang isinya kain sasirangan, gasan umanya Ka Dani. Marigap hatiku, lalu mangarti ai aku, ka mana sabujurnya ampah tatakunan inya nangitu.”Hanyar am…” Aku sahuti sambil manggitir. Awakku panas dingin saikungan. Kada wani maitihi muhanya (Hidayah, 2010:113-114).
Bandingkan dengan kutipan teks paragraf cerpen K (Murni) di bawah ini.
Sudah lawaslah lading ikam tu simpak?” Ujar sidin batakun babaya kadangaran.
Kuitihi lading di tanganku, sing bagusan kadada simpak, sadikit-diki. Marigap hatiku, lalu mangatiai aku, kamana sabujurnya ampah tatakunan sidin nangitu.
“Kada, tadapat gin hanyar ka Jakarta samalam haja.” (Murni, 2004:2-4).

Hasil perbandingan yang dilakukan atas 7 kutipan teks paragraf kedua cerpen dimaksud, maka dapat dikatakan bahwa cerpen K (Murni) merupakan cerpen hypogram dari cerpen KB (Hidayah). Dalam hal ini penulisan cerpen KB (Hidayah) diilhami oleh cerpen K (Murni).
Para kritikus sastra sering menyebut kasus seperti ini sebagai kasus intertekstualitas, yakni cerpen yang ditulis berdasarkan sumber ilham (hyporam) dari cerpen yang sudah ada sebelumnya.
Saya tidak tahu apakah dengan adanya kasus ini, maka cerpen KB (Hidayah) sesungguhnya tidak layak untuk dinobatkan oleh dewan juri sebagai cerpen juara harapan II dalam Lomba Mengarang Cerpen Bahasa Banjar Aruh Sastra Kalsel VII di Tanjung, 26-28 November 2010 tempo hari.
Tulisan ini tidak saya maksudkan untuk menggugat keputusan dewan juri, karena saya tahu dalam kasus-kasus semacam ini ada ketentuan yang berlaku umum, yakni keputusan dewan juri tidak dapat diganggu gugat.
Akhirnya, saya mohon maaf kepada semua pihak yang secara langsung maupun tidak langsung menjadi terganggu kenyamanannya akibat tulisan ini. Salam.

Tajuddin Noor Ganie, salah seorang peserta Lomba Mengarang Puisi dan Cerpen Bahasa Banjar Aruh Sastra Kalsel VII, Tajung, 26-28 November 2010 ybl. Namun, tidak satupun puisi dan cerpennya masuk nominasi. Insya Allah tahun depan ikut lomba lagi, namun ia berharap kasus yang terjadi tahun ini tidak terjadi lagi tahun depan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar